Вам вчителі

                                                                                                         За те тепло, що в серце нам вкладаєте,
                                                            Любов до рідної землі,
                                                                             За те добро, якому нас навчаєте,
                                                               Спасибі, дорогі учителі!

                  

Зупинимо булінг разом!

67% дітей в Україні стикалися з випадками булінгу. Для підвищення обізнаності дітей та батьків про булінг, а також для заохочення дітей до ствердження через цікаві спортивні активності компанія Unisef провела программу "Викресли булінг" основним елементом якої є сайт stopbullying.com.





   Що можуть зробити вчителі

   Вирішальна роль у боротьбі з булінґом у школі належить вчителям. Але впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:
   Всі члени шкільної спільноти повинні прийти до єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання, і нетерпимість в школі є неприйнятними.
   Кожен повинен знати про те, в яких формах може проявлятися насильство і цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру повинно бути включено в шкільну програму.
   Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки в класі, а потім загальношкільні правила. Правила повинні бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитись. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими.
   Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.
   Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.
   При аналізі ситуації необхідно розібратися в тому, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого і обов'язково поговорити з кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.
   В залежності від тяжкості вчинку, можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.
   Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і за необхідності покликати на допомогу дорослих.
   Необхідно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.
   Для успішного попередження та протидії насильству необхідно проводити заняття з навчання навичкам ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

 

 ПОСИЛАННЯ ЩОДО ТЕМИ АНТИБУЛІНГУ

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2019-11-25-protydiy-bullingy.pdf
https://mon.gov.ua/storage/app/media/minimumi.pdf
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/porozuminnyala-stradametodposibniksayt.pdf
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/porozuminnyala-stradametodposibniksayt.pdf
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2-programagurtok.pdf

Корисні поради класним керівникам.

Учитель зазвичай стикається з тим, що кожній дитині в класі притаманні свій характер, свій стиль роботи, свої улюблені методи. Труднощі, що виникають у дітей на уроках, спричиняє те, що вчитель не вміє використовувати індивідуальні особливості школярів у педагогічному процесі як найефективніше.
Деякі діти зазнають труднощів, коли працюють разом з усім класом, тому вимагають особливого підходу. Поведінка таких дітей є типовою: совання на стільці, неуважність, утруднення під час відповіді на запитання. Учитель робить зауваження, не підозрюючи, що все це відбувається не через відсутність у школяра бажання вчитися. Дитина стає невпевненою у собі, уже не вірить у те, що зможе вивчити матеріал, добре виконати контрольну роботу, а якщо дитина чогось не розуміє, то зрештою знецікавлюється цим предметом. Тому завдання вчителя — надати кожній дитині можливість успішно проявити себе на уроці. Передусім учні повинні вірити у себе, іти на урок упевненими в успіху. Тільки за цих умов учитель, працюючи з класом, може сподіватися на цілковите взаєморозуміння й максимальну віддачу.
___________________________________________________________________________________________






                               Сім правил молодого вчителя



Зберегти тепло любові й передати його дітям – найважливіша місія вчителя. Ось деякі поради, які допоможуть молодим учителям досягти цього.

1. Якщо ви розпочинаєте вивчення свого предмета в якомусь класі, поцікавтеся: чи учні чули про нього і як саме вони уявляють його зміст; кому дуже хочеться його вивчати, а кому це здається нецікавим і чому. 
Не шкодуйте години на цьому уроці, щоб спростувати хибні уявлення учнів про нецікавість та некорисність вашого предмета. До цього заохочуйте бажаючих учнів та самі заздалегідь продумайте й наведіть переконливі аргументи й життєві приклади.
 Потрібно, щоб учні відчули ваше захоплення своїм предметом і щоб воно знайшло в них емоційний відгук. Підкресліть також, що буде цікавим і сам процес вивчення предмета, кожен матиме можливість виявити свої знання та здібності, а ви справедливо їх оцінюватимете.

Якщо ви продовжуєте вивчення предмета, на першому уроці поцікавтесь, як учні ставляться до нього, чи є такі, хто цікавиться ним поза уроками, можливо, мріє присвятити йому своє професійне життя. Кому предмет не подобається і чому? Підкресліть, що учні у вашій присутності можуть вільно думати й висловлюватися (не тільки з цього питання, а загалом) та водночас розкрийте важливість предмета, який ви викладаєте.

2.         Наголосіть, що учні набули певного життєвого досвіду з предмета, який стане в нагоді під час його подальшого вивчення. Багато чого учні самостійно дізнаються з різних джерел. Скажіть, що передбачається на заняттях упроваджувати, поруч з іншими формами навчальної діяльності, роботи в малих групах (по 3-5 учнів), де кожен матиме можливість виявити свої знання та здібності, а змагання між такими групами нададуть більшої цікавості та емоційності педагогічному процесові.

3.         Підкресліть, що ви прагнете справедливого, об'єктивного оцінювання знань учнів.

4.         Не залишайте без уваги найперші і найменші спроби порушення дисципліни. Якщо можете, пожартуйте з цього приводу, розкажіть анекдот чи бувальщину на шкільну тематику або скажіть щось інше, дотепне й доречне, на адресу учня, який заважає. Якщо у вас це не виходить, тоді серйозно поговоріть із цим учнем про те, що ви прагнете до взаєморозуміння, добрих стосунків із учнями, та це не виключає виконання кожним своїх обов'язків, що, зрештою, не гостинно та не гуманно зустрічати будь-яку нову людину недоброзичливо, намагатися зашкодити їй. 
Можна запропонувати, щоб він уявив себе на місці людини, яка прийшла до якогось нового гурту і з неї починають кепкувати. Можна також звернутися до нього із запитаннями: «Ви нас усіх за щось не поважаєте? Ми заподіяли вам зло? Ні? Тоді чому ви намагаєтеся нас принизити, заважаєте нам?»
Коли й після цього повторюються порушення дисципліни, на перерві чи після уроку знайдіть можливість поспілкуватися наодинці з кожним. Поцікавтеся, можливо, учнів щось не влаштовує на ваших уроках, та непомітно перейдіть на їхні інтереси, життєві перспективи, сім'ю. Якщо ви щиро цікавитиметеся цими питаннями, учень відчує інтерес до себе, вашу доброзичливість, себто побачить вас як людину з нового боку.
5.         За жодних обставин не кричіть на учнів.
6.         Відвідайте уроки інших учителів, поспостерігайте за поведінкою ваших учнів, особливо порівняйте, як поводяться порушники дисципліни на ваших уроках, поцікавтесь у вчителів їхньою думкою про них, загалом більше дізнайтеся про них.
7.         Звертайтеся по допомогу до завуча чи директора школи з питань поведінки та успішності учнів тільки в крайньому разі, після того, як ви випробували всі способи свого впливу на цих учнів.
Урахувавши ці поради й поводячись таким чином, ви вже з перших уроків забезпечите враження про себе як про порядну людину, цікавого вчителя та непересічну особистість. Учні оцінять вашу дотепність, відкритість, щирість, толерантність, демократизм, увагу та співчуття до них. Діти швидко зрозуміють, що ви їх сприймаєте, любите такими, якими вони є, вірите в них, поважаєте й підтримуєте їх.
________________________________________________________________________
                                      


Поговоримо відверто:)
  • Поставтесь до педагогічної праці, як до головного змісту Вашого життя. Створіть у собі вчителя!
  • Будьте ерудованими, відмінно знайте свій предмет, цікаво та доступно викладайте навчальний матеріал.
  • Умійте поважати кожного учня і бачити в ньому особистість.
  • Умійте керувати власними емоціями та розвивати позитивні почуття до дітей.
  • Навчіться любити дітей. Люблячи їх, не заробляйте дешевого авторитету всепрощенням, невимогливістю – це розбещує дітей.
  • Будьте справедливими, розумійте своїх учнів.
  • Будьте вимогливими до себе, самокритичними, не порушуйте педагогічну етику.
  • Умійте терпляче виправляти його помилки – думки, дії, вчинки; навчіться переконувати.
  • Будьте ввічливими, доброзичливими, життєрадісними, людяними.
  • Хай завжди учні бачать у вас старшого друга, порадника, людину, яка підтримає, зрозуміє, дасть пораду.
  • Ніколи не принижуйте людської гідності дитини, будьте непримиренними до подібних дій Ваших колег.
  • Станьте вимогливими та будьте витриманими у стосунках з учнями.
_________________________________________________________________________________



Сім способів зняти стрес і 
поліпшити настрій

     Не секрет, що в наш неспокійний час небезпеку втратити нормальна психологічна рівновага досить велика. Тим більше, якщо робота пов'язана із значними інформаційними перевантаженнями. Для того, щоб не втратити остаточно душевну рівновагу, досвідчені люди пропонують декілька нескладних рад, які, ми упевнені, допоможуть вам з честю вийти з поєдинку із стресом.

1. Почніть з того, що зупинитеся хоч би на мить і осмислите те, що відбувається
Поставте собі питання, чи дійсно ваше життя саме така, якій ви б хотіли її бачити? Подумайте над тим, що б ви хотіли в ній зрадити і як цього краще всього досягти. Психологи радять періодично упорядковувати думки, мети, бажання, погоджуючи їх один з одним. Розкладете все по поличках Вашого внутрішнього будинку, викинете непотріб, що накопичився, зробіть генеральне прибирання і гарненько провітріть всі кімнати.

2. Купіть, нарешті, собі те, що ви хочете
Іноді навіть яка-небудь симпатична дрібниця на зразок брилка або веселої листівки може підняти настрій. Надрукуйте свою кращу фотографію, де ви зображені з променистою усмішкою на тлі квітучого саду і поставте в рамку. Постарайтеся, щоб Вас оточували тільки приємні вам речі. Можете без розкаянь совісті відправити на звалище історії стародавній усохлий букет, дарований колись екс-коханим, якщо один його вигляд наганяє на вас сумні спогади.

3. Дозвольте собі добре відпочити
Можна побалувати себе. Приготуйте своє улюблене блюдо, прийміть ванну з ефірними маслами, запаліть в кімнаті ароматичні свічки і включите приємну музику. Створіть атмосферу затишку, в якій Вам би хотілося просто відсторонитися від зовнішнього світу. Займіться любов'ю. Добре допомагають тривалі прогулянки на природі. Насолодіться ароматом соснового лісу, прілого листя і моху, терпким запахом прохолоди вечірнього лугу або берега! Відчуйте тихе дихання вітерця у волоссі, смак яблук в роті, відчуйте життя навколо.

4. Приведіть в порядок свій раціон
Фахівці радять харчуватися приблизно через кожні чотири години і помалу. Як не дивно, тут Вам допоможуть вуглеводи. Невеликі порції багатої вуглеводами їжі сприяють виробленню більшої кількості серотоніна і підняттю настрою.

5. Завжди пам'ятаєте про фізичні вправи
Наприклад, захопіться танцями або займіться плаванням. Вода допомагає тілу відпочити і розслабитися, підвищуючи тонус і настрій. Крім того, можливість нещасного випадку або травми при плаванні мінімальна, на відміну від багатьох інших видів спорту. Прагніть не піддаватися нав'язливій думці пошкодувати себе. Станьте на деякий час трудоголиком, займіться тим, що б допомогло вам відвернутися від нав'язливих думок. Займіться домашніми справами, сходіть в магазин, вигуляйте собаку. Будьте активні!

6. Як би це ні було важко, навчіться прощати і забувати
Таким чином Ви позбавитеся роздратування і мстивих відчуттів, які руйнують в першу чергу нас самих. Крім того, сердившись на когось або щось, Ви зберігаєте зв'язок з ним. Відбувається зациклення на минулих образах і засмученнях. Полегшіть себе прощенням, забудьте те, що вже пройшло, і рухайтеся далі!

7. Відносьтеся до життя простіше
Спробуйте хоч іноді пустити справу на самоплив, перестаньте контролювати всіх і вся. У житті завжди є місце подвигу, але потрібен він далеко не завжди. Спробуйте жити одним днем, прагніть зосередитися на тому, що ви робите в дану хвилину. Результат Вас приємно здивує.
     Постарайтеся стати реалістами, не перебільшуючи значення невдач. Завжди пам'ятаєте стародавню східну приказку про те, що якщо 15 днів в місяці темні і сумні, то інші - радісні і щасливі. Станьте оптимістично, навчіться відноситися до подій, що відбуваються в житті, і ситуацій об'єктивніше. Можливо, вони зовсім не такі безнадійні, як вам здається під впливом емоцій. А може, все, що відбулося, і є дорога до кращого? Адже те, що сьогодні здається трагедією, завтра викличе усмішку.
     А головне - завжди пам'ятаєте, що життя наше всього лише маленький промінець світла, що пробивається серед хаосу Всесвіту. Так чи не краще провести її в щасті і гармонії з собою і миром, даруючи тепло і розуміння всім оточуючим?
_________________________________________________________________________________


Рекомендації вчителям, щодо підтримки дисципліни в класі

Дисципліна – це умова, засоби й результат виховання, вона потребує зустрічних зусиль. Головною умовою дисциплінованої поведінки учнів є доброзичливі відносини між учителями і дітьми.

Необхідно враховувати, що дисципліну в класі обумовлюють раніше нагромаджений досвід поведінки учнів, організованість класу, ставлення до навчання, предмета, вчителя, дотримання єдиних вимог до учня всіма вчителями, які працюють у класі, загального порядку умов і традицій даної школи.
При роботі в класі і для підтримання дисципліни необхідно враховувати наступні правила:
1. Поводьтеся так, щоб учні відчували, що ви керуєте навчальним процесом, при цьому стимулюйте їхню активність.
2. Не відволікайтеся на незначні порушення, моралізування.
3. Дотримуйтеся доброзичливого, мажорного тону, будьте уважні до кожного учня. Надавайте необхідну підтримку, відзначайте успіхи, створюйте життєрадісний оптимістичний настрій у класі.
4. Стежте за правильністю постави, проводьте фізкультхвилинки; не допускайте перевтоми учнів.
5. Надавайте учням можливість частіше працювати у групах – це може бути стимулом до зайнятості кожного, хорошого настрою і поведінки.
6. Створюйте умови, щоб важкі, слабкі діти мали можливість відчути себе лідерами.
7. Не принижуйте учнів, не припускайте образ, сарказму. Гнів, дратівливість, імпульсивність не сприяють зміцненню дисципліни й авторитету вчителя.
8. Будьте привітними.
9. Не виявляйте антипатій до важких учнів, сподіваючись від них поганої поведінки. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться згідно з вашими очікуваннями.
10. Не припускайте появи „любимчиків”, це створює зайві проблеми, ускладнює стосунки в колективі.
11. Умійте керувати емоціями, знайте ціну кожному слову, тонові. Не можна вимагати від дитини те, що під силу дорослому, будьте терплячими.
12. Не соромтеся виявляти почуття гумору. Можна посміятися і над собою, не вважайте себе досконалістю. Але не можна висміювати учнів. Дітям імпонує веселий, спритний, оптимістичний учитель.
13. Підтримуйте контакт з учнями поза уроками, на заняттях гуртка, позакласних заходах, спільних походах.
14. Зміцнюйте зв’язки з батьками, намагайтеся отримати від них підтримку, але не сподівайтеся, що вони вирішать проблему з дисципліною в класі. Виявляйте коректність у взаєминах з батьками. Постійна негативна інформація, скарги псують відносини, викликають недовіру до вчителя, його можливостей, здібностей навчати й виховувати дітей.
_________________________________________________________________________________________


При роботі з неблагополучними сім'ями класному керівнику необхідно:

1.         Сприяти виявленню неблагополучних сімей як засобу профілактики соціального сирітства (знання умов проживання дитини, наявність акту матеріального обстеження).
2.         Підвищувати педагогічну культуру всіх категорій батьків, зокрема:
—        організувати педагогічну освіту; переконувати батьків у тому, що сімейне виховання – це не моралізування, нотації або фізичні покарання, а весь спосіб життя батьків (насамперед здоровий), напрям думок, учинків самих батьків, постійне спілкування з дітьми з позицій гуманності.
—        залучати батьків до діяльності як активних вихователів (сімейні свята в школі, позаурочна позашкільна діяльність, участь у керуванні школою).
3.         Щоб уникнути насильства, жорстокості, агресивного поводження стосовно своїх дітей, формувати правову культуру батьків.
4.         Проводити контрольно-корекційну роботу з батьками (анкетування, тестування, аналіз рівня вихованості, навченості дітей, індивідуальні бесіди тощо).
5.         Враховувати особливості виховання в кожній окремій сім'ї; спираючись на позитивний досвід, підвищувати пріоритет сім'ї й сімейних традицій у всіх суб'єктів освітньої діяльності: дітей, батьків, педагогів.
6.         Усунути почуття провини батьків за свою неспроможність результативного виховання дитини (окремий план роботи із проблемними групами батьків).
___________________________________________________________________________





МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ГОДИНИ СПІЛКУВАННЯ

Мета, завдання і правила проведення  години спілкування

Години спілкування допомагають учням зрозуміти значущість проблем, що відбуваються в житті, залучають їх у процес вирішення власних проблем. Важливо проводити годину спілкування не час від часу, а в системі, за певною технологією.
Мета години спілкування – допомогти у вирішенні проблем, розвивати в учнів здатність вирішувати ці проблеми самостійно.
Завдання: викликати дітей на відверту розмову один з одним, ініціювати чесну дисципліну серед школярів. Дуже важливий неосудливий тон дискусії.
Як відзначають Джейн Нелсон у «Позитивній дисципліні» і Вільям Глассер у «Школі без невдах», особливо варто виділити деякі моменти, яких не повинно бути на годині спілкування:
•          не дозволяйте дітям засуджувати або звинувачувати інших;
•          не залучайте дітей до вистежування й виявлення правопорушників;
•          не карайте весь клас за поведінку окремих дітей;
•          щоб залучити клас до пошуку справедливого й правильного рішення, треба створити атмосферу співпраці.
При організації й проведенні години спілкування важливе дотримання низки правил або вироблення власних, наприклад:
•          спробувати самим вирішити проблему;
•          не чинити один на одного ніякого тиску;
•          слухати один одного й не перебивати.

Структура години спілкування

Структура класних зборів може бути наступною:
1.         Представлення обговорюваної проблеми (класним керівником або учнями).
2.         Виклад інформації з проблеми.
3.         Початок дискусії: «Що нам необхідно зробити для того, щоб...», «Результат вийшов таким, тому що...»
4.         Пропозиції щодо вирішення проблеми.
5.         Вибір рішення.
6.         Обговорення передбачуваного результату рішення.
7.         Закриття зборів.

Процедура години спілкування
 
Процедура години спілкування передбачає й особливі умови. Школярі повинні сидіти по колу, бачити того, хто говорить. Не менш важливо дотримуватися встановлених часових обмежень. Для учнів початкової школи досить 30 хвилин, а для старших школярів – 45 хвилин. Якщо обговорення, дискусія відбуваються успішно й цікавлять усіх учнів, то час може бути продовжено, але до розумних меж. Разом із класом необхідно встановити, як часто організовувати класні збори, зустрічі. Однак можуть виникнути ситуації, що вимагають невідкладного проведення класних зборів, тоді їх можна організувати вранці, до початку занять. На класних зборах можуть вирішуватися питання виборів і перевиборів органів самоврядування; проводяться групові ігри на відкритому повітрі з моделювання соціальних ситуацій, тренування позитивного мислення; створення класних правил для досягнення бажаної етичної поведінки; вирішення конфліктів і налагодження дружніх взаємин між учнями. За допомогою різноманітних форм діяльності учнів у самоврядуванні класному керівникові необхідно визначити внутрішнє зростання дітей. Це може бути виражене в переліку спеціальних навичок, характерних для дітей різного віку.
Для учнів початкових класів характерні такі основні навички:
1.         Розуміти й описувати проблему, виступати не соромлячись.
2.         Висловлювати власну думку, брати активну участь в обговоренні питання (проблеми).
3.         Уміти слухати, коли інші діляться своїми ідеями, думками.
4.         Підтримувати тривалий контакт.
5.         Чекати й не переривати того, хто говорить.
6.         Відповідально ставитися до дорученої справи, розвивати здатність до рефлексії.
7.         Приймати рішення, адекватне проблемі, потім дотримуватися його.
Для старших школярів характерні такі основні навички:         
1.         Уміти пропонувати більш ніж один спосіб вирішення проблеми.
2.         Враховувати різні точки зору.
3.         Передбачати різні наслідки пропонованих рішень.
4.         Використовувати активне слухання для перефразування й повторення ідей інших учасників.
5.         Реагувати на інших з підстав принципу емпатії.
6.         Відповідально виконувати й брати активну участь у всіх справах класу.
7.         Розвивати здатність до рефлексії.

Година спілкування як одна з головних форм виховання в школі

Форма – це зовнішній обрис, зовнішній вид, контури предмета; зовнішнє вираження якого-небудь змісту.
Форма виховної роботи – це сукупність організаторських прийомів і виховних засобів, що забезпечують зовнішнє вираження виховної роботи (композиційна побудова виховного заходу).
Форми виховної роботи – явище динамічне. Існуюча система форм виховної роботи постійно поповнюється новими, відповідно до умов шкільного життя.
Існують різні підходи до класифікації форм виховання, в основі яких лежить та чи інша ознака:
1)         за кількістю учасників: масові (шкільний бал), групові (класні збори), індивідуальні (бесіда);
2)         за видами діяльності: пізнавально-розвивальні (вікторина), розважальні (дискотека), за напрямами виховної роботи (профорієнтаційні, фізкультурно-оздоровчі тощо справи);
3)         за результатом: інформаційний обмін (усний журнал), вироблення спільного рішення (збори), суспільно значущий продукт (акція милосердя).
Широко розповсюдженою формою виховної роботи є година спілкування (година класного керівника).
Година спілкування – це форма виховної роботи, при якій школярі під керівництвом педагога включаються в спеціально організовану діяльність, яка сприяє формуванню системи відносин до навколишнього світу.
Виділяють два основні види виховної години: тематична і година спілкування з поточних справ у класі.

Функції виховної години

Година спілкування виконує такі функції:
1)         просвітницьку – дає можливість розширити коло тих знань учнів, які не знайшли відображення в навчальних програмах. Ці знання можуть містити в собі інформацію про події, що відбуваються в країні, за кордоном. Об'єктом обговорення може бути будь-яке явище або подія;
2)         орієнтувальну – сприяє формуванню ставлення до навколишнього світу, виробленню ієрархії матеріальних і духовних цінностей; допомагає оцінювати явища, що відбуваються в житті (вона тісно пов'язана з просвітницькою, тому що не можна навчити учнів оцінювати явища, з якими вони не знайомі; хоча година спілкування може виконувати суто орієнтувальну функцію);
3)         спрямувальну – дає змогу перенести обговорення того чи іншого явища в рамки реального досвіду учнів.
4)         формувальну – формує в учнів навички обмірковування й оцінки своїх учинків і самих себе, навички ведення діалогу й побудови висловлювання, відстоювання власних поглядів.

Типи години спілкування

Година спілкування морального спрямування
Мета:
1.         Освіта учнів з метою вироблення власних моральних поглядів, суджень, оцінок.
2.         Вивчення, осмислення й аналіз морального досвіду поколінь.
3.         Критичне осмислення й аналіз власних моральних учинків, учинків однолітків та однокласників.
4.         Розвиток моральних особистісних якостей, таких як доброта, бажання допомагати людям, уміння визнавати свої помилки, відстоювати власну точку зору і поважати чужу (не можна проводити часто).
Година спілкування пізнавально-інтелектуального спрямування
Мета:
1.         Розвиток пізнавального інтересу учнів.
2.         Розвиток уміння усвідомлювати свої індивідуальні можливості, прагнення до самовдосконалення.
Тематична година спілкування
Мета:
1.         Розвиток кругозору учнів.
Сприяння духовному розвитку учнів, формуванню їхніх інтересів і духовних потреб.
Година спілкування інформаційного спрямування
Мета:
1.         Формування в учнів причетності до подій і явищ суспільно-політичного життя своєї країни, свого міста, району.
2.         Застосування знань, отриманих на уроках історії й суспільствознавства.
3.         Формування власного ставлення до того, що відбувається.
4.         Розвиток дослідницьких умінь.

Форми години спілкування

•          бесіди (естетичні, моральні);
•          диспути;
•          зустрічі з цікавими людьми;
•          вікторини з різних сфер знань;
•          дискусії;
•          КВК;
•          інтерактивні ігри;
•          ігри-подорожі;
•          тренінги;
•          читацькі конференції.
Класний керівник обирає зміст і форму проведення години спілкування, виходячи з:
•          вікових і психологічних особливостей школярів;
•          цілей і завдань, які він ставить;
•          моральних установок, інтересів, потреб учнів.

Підготовка й проведення

При підготовці й проведенні виховного заходу необхідно орієнтуватися на таку систему дій:
•          визначити тему, сформулювати мету;
•          скласти план (сценарій);
•          підібрати відповідний матеріал, наочне приладдя, музичне оформлення й т. ін. з теми;
•          дати завдання учням для попередньої підготовки (якщо це передбачено планом);
•          визначити ступінь доцільності участі у виховній годині інших педагогів або батьків.
Поради щодо проведення години спілкування:
•          від предметної інформації – до оцінки інформації;
•          від загальних оцінок – до розгорнутих суджень;
•          увага до виступів учнів;
•          акцент на важливих моментах;
•          міркування разом з дітьми;
•          спільний пошук шляхів вирішення проблеми;
•          урахування психологічних особливостей сприйняття матеріалу учнями (слабка увага – зміна діяльності: музична пауза / фізкультхвилинка / гостре запитання);
•          участь дітей у складанні плану виховних годин (чверть/півріччя/ рік); вибір із декількох запропонованих.

Аналіз години спілкування

Він потрібний вихователеві для визначення завдань індивідуальної роботи з вихованцями, виділення стратегічних напрямів роботи з класом.
Виділяють дві сторони аналізу.
Перша – це спільний аналіз учителя з вихованцями (рефлексія). Завдання вчителя полягає в тому, щоб допомогти учням зіставити намічене й результат; причому важлива не констатація, а аналіз діяльності, оцінка внеску кожного; виділення позитивних моментів в організації спільної діяльності.
Інша сторона – це педагогічний аналіз. Схематично він виглядає так:
•          Чому? Навіщо? – Потреби, особливості, інтереси.
•          Що? –Ціль.
•          Як? – Методи, форми роботи. Активність, захопленість, інтерес, емоційний стан учнів. Удачі, труднощі.
•          І що ми з цього маємо? – Результат, продовження роботи.
Критерії ефективності  години спілкування:
До них належать:
•          особистісна значущість для учнів;
•          комфортність, сприятливий психологічний клімат;
•          можливість для прояву й розвитку індивідуальних і творчих здібностей школярів;
•          збагачення життєвого досвіду учнів;
•          духовно-моральна цінність;
•          включеність учнів у підготовку й проведення виховної години.

___________________________________________________________________________



              Краса висловлювань про вчителя!
  • Педагог — людина, яка краще знає, як виховувати чужих дітей, ніж своїх.
Жюльєн де Фалкенаре
  •  Педагог — це та людина, яка має передати новому поколінню всі цінні накопичення століть і не передати забобонів, вад і хвороб.
Анатолій Луначарський
  • Переваги і недоліки сягають корінням в школу, і ключі від благополуччя знаходяться у вчителів.
Рухолла Мусаві Хомейні
  • Поганий той учень, який не перевершує вчителя.
Леонардо да Вінчі
  • Поки учень не досягне рівня знань вчителя, він не знає по-справжньому свого вчителя.
Абу Хамід Аль-Газалі
  •  Роль педагога полягає в тому, щоб відкривати двері, а не в тому, щоб проштовхувати в них учня.
Артур Шнабель
  •  Гарний вчитель може навчити інших навіть тому, чого сам не вміє.
Тадеуш Котарбіньський
  • Той вчитель хороший, чиї слова не розходяться з ділом.
Катон Старший
  • Справжній учитель — не той, хто тебе постійно виховує, а той, хто допомагає тобі стати самим собою.
Михайло Свєтлов
  •  Великий той учитель, який проймається справою, якої навчає.
Катон Старший
  •  Наші вчителі певні, що вони поставлені на високо почесному місці, що їм надано чудову посаду, вище за яку нічого не може бути під сонцем.
Я.А. Коменський
  • Люби вчителя, як батька, і ніде не лишайся з більшим задоволенням, ніж під його опікою.
Я.А. Коменський
  •  Вихователь! — Яка висока потрібна тут душа!.. Воістину, щоб створити людину, треба самому бути або батьком, або більше, ніж людиною.
Ж.-Ж. Руссо
  •  Учитель для школи — це те ж саме, що сонце для всесвіту. Він джерело тієї сили, яка надає руху всій машині. Остання заіржавіє у мертвому заціпенінні, якщо він не зуміє вдихнути в неї життя і рух.
А. Дістєрвег
  •  Де шкільна справа в занепаді, винний у цьому вчитель; де вона добре поставлена, там вона цим зобов'язана вчителеві.
А. Дістєрвег
  • Усюди цінність школи дорівнює цінності її вчителя. Побувавши в першій, пізнаєш останнього значно ближче й грунтовніше, ніж внаслідок найдосконалішого опису. 
А. Дістєрвег
  • Справжній учитель — найкращий, найвірніший друг батьків... Почувати себе вчителем означає почувати себе другом батьківського дому.
А. Дісгервег
  • Вихователь не чиновник, а якщо він чиновник, то він не вихователь, і коли можна виконувати ідеї інших, то проводити чужі переконання неможливо.
К. Д. Ушинський
  • Вихователю належить перевиховати самого себе і перевчитися: йому слід зробитися добрим і розсудливим викладачем.
М. Г. Чернишевський
  •  Виховує все: люди, речі, явища, але насамперед і найбільше — люди. З них на першому місці — батьки і педагоги.
А. С. Макаренко
  •  Учитель творить Людину. Ці мудрі й ваговиті слова можна сказати тільки про матір і батька.
В. О. Сухомлинський


Немає коментарів:

Дописати коментар

  Анкетування "Я та булінг", спрямоване на виявлення обізнаності учнів, щодо проблеми шкільного насильства, та чи стикалися учні з...